Tuesday 15 October 2013

Ahmad Shabery Perlu Akui Kesilapannya

Posted by Unknown On 18:42 | 1 comment


Penjelasan Tan Sri Ambrin Buang, Ketua Audit Negara berhubung kontroversi dakwaan Laporan Audit Negara 2012 bahawa konsert K Pop pada tahun lepas bernilai RM 1.6 juta ditanggung oleh kerajaan meyakinkan semua pihak.

Menurut Ahli Jawatakuasa PAS Kawasan Besut Dr. Ustaz Riduan Mohd Nor, beliau meneguhkan pendedahan awal Laporan Audit Negara 2012 bahawa sememangnya konsert K-Pop tersebut menggunakan dana kerajaan.

“Sebelum ini Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, bekas Menteri Belia dan Sukan menafikan dakwaan tersebut dengan mendakwa peruntukan konsert K-Pop ditanggung menggunakan duit penaja.

“apa pun penafian Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, kenyataan Ketua Audit Negara lebih diyakini dan dipercayai. Laporan Audit Negara adalah laporan yang telus dan berintegriti.

“Jika Laporan Audit Negara juga dipertikaikan, apakah nilainya laporan tersebut dan laporan mana pula yang boleh dipercayai?,”soal Ustaz Riduan

Tambahan pula, kata beliau, Tan Sri Ambrin Buang adalah pegawai kerajaan yang profesional dan melaksanakan amanah dengan sebaiknya. Beliau tidak terikat oleh jawatan politik, pengaruh atau kedudukan kerana beliau dilantik oleh kerajaan atas kelayakannya, bukan kerana kedudukan politiknya.

Lantaran itu, beliau yang juga Ketua Peerangan Pemuda PAS Malaysia menyifatka Ta Sri Ambrin berani mendedahkan kepincangan demi kepincangan tanpa gentar diugut atau diambil tindakan oleh mana-mana pemimpin negara.

“Inilah sifat terpuji yang perlu ada pada seorang pegawai tinggi kerajaan yang bekerja dengan jujur. Gaji yang diterima ditunaikan sebaiknya dengan begitu profesional tanpa diikat oleh tangan-tangan politik di atasnya.

“Berbeza dengan Datuk Ahmad Shabery Cheek, beliau adalah pemimpin politik dan menjadi Menteri Belia dan Sukan di era lalu. Jawapan Datuk Seri Ahmad Shabery dilihat sebagai membela dirinya serta pemimpin politik atasannya,”ujarnya.

Justeru, tegasnya, rakyat melihat jawapan Datuk Ahmad Shabery adalah jawapan ‘berlepas diri atau selamatkan diri’ dari ditujah dan diserang oleh rakyat yang menuding jari kesalahan ke atasnya.

Oleh itu, Ustaz Rduan menasihatkan Shabery agar mengakui kesilapannya tahun lalu serta memohon maaf atas kesalahannya menggunakan harta kerajaan utnuk penganjuran konsert berkenaan.

Katanya, Sindrom penafian demi penafian lebih memburukkan keadaan dengan rakyat melihat beliau sebagai orang terdesak yang mahu ‘menegakkan benang basah’.

“apa yang penting, beliau (Shabery) perlu beringat bahawa harta rakyat bukan miliki peribadi yang boleh digunakan sesuka hati, apatah lagi mahu menganjurkan aktiviti yang mengundang kemurkaan Allah SWT,”tambahnya. -BO

1 comment:

  1. Angka Ramalan, Jitu Dan Akurat SGP/HKG 2d 3d 4d yang bisa anda menangkan silahkan anda hub <eyang woro manggolo di 082-391-772-208 Atau angka yang di berikan eyang benar2 jebol langsung 6D tak saya sangka saya menang 250 jt sudah 3 kali putaran berturut-turut saya menang sudah banyak yang lain tapi tidak ada bukti hanya eyang lha yang bisa membuktikan angka nya eyang saya sangat berterimah kasih eyang.

    ReplyDelete

Pengikut

Friends